„Elsőrendű cél, hogy a vállalkozás profitot termeljen. De bolond, aki azt hiszi, hogy csak ez a cél. Hiszen egy hosszú távú célt kell követnie, hogy fenntarthatóak legyenek a folyamatok, hogy a fejlesztésre is jusson, mert az a holnapot biztosítja, a stratégiára is kell pénz, mert az a holnapután. Nem foglalkozhat csak a mával, mert akkor a holnap össze fog omlani.”

Kürti Sándor (üzletember, a KÜRT Zrt. alapítója)

Mit jelent a Fenntarthatóság?

Ma a fenntarthatóság azt jelenti, hogy a társadalomnak a jövő generációinak veszélyeztetése nélkül kell kielégítenie szükségleteit.

Ez biztosítja a folyamatos ökológiai egyensúlyt.

A fenntarthatóság fogalma az erdőgazdálkodásból származik. Azt írja elő, hogy csak annyit szabad elfogyasztani, amennyit újra lehet termeszteni.


Hogyan épül be a gazdasági életbe és a vállalatba?

ESG: a három pillér

Az ESG azt írja le, hogy egy vállalat hogyan veszi figyelembe a környezeti, társadalmi és irányítási szempontokat a működésének minden területén.

Megmutatja, hogy a vállalat milyen mértékben járul hozzá aktívan a fenntarthatósághoz, azaz milyen a fenntarthatósági teljesítménye, és ez milyen hatással van a környezetére.

A befektetők és a bankok egy vállalat értékelése során ezeket a kritériumokat számos minősítésben és elemzésben veszik figyelembe.

CSG: Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás

A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) az önszabályozás egyik formája, amely tükrözi a vállalat felelősségét és elkötelezettségét a környezeti és társadalmi intézkedések iránt.

Ezeket az intézkedéseket a közösségek és a társadalom jóléte érdekében hajtják végre.

A CSR és az ESG eltérő fogalmak, melyeknek eltérő fókusza és célcsoportja van. Az ESG a CSR egyik alapvető eleme!

E – mint Environment, azaz Környezet

A környezet vagy ökoszisztéma az élő és nem élő dolgok összetett rendszere, amelyben az anyagok és az energia körforgása történik. Az ökoszisztéma az alapja annak, hogy az élet fennmaradhat a Földön.

A fenntarthatóság alapja az ökoszisztéma, amelynek megőrzése kulcsfontosságú a fenntartható fejlődés szempontjából.

  • Energiafelhasználás: fontos, hogy a vállalat milyen, és mennyi energiát használ fel működése során. Energia nélkül nincs előállított termék, de mindig van egy jobb megoldás.
  • Talaj, víz és levegő: így együttesen tekinthetünk rájuk, mint a környezetvédelem megőrzendő alaköveire. Fontos tudatosan felmérni azt, hogy mennyit használunk belőlük, illetve, hogy mennyire szennyezzük őket működésünk során.
  • Környezetvédelem: Az olyan intézkedések, amelyek megóvják az ökoszisztémát és a környezetet a káros hatásoktól, például a víz- és a levegőszennyezés elleni küzdelem, az erdők védelme és a természetes élőhelyek megőrzése.

S – mint Social, azaz Társadalom

A fenntartható társadalmi fejlődés célja az, hogy biztosítsa az emberek jólétét és boldogulását, miközben biztosítja a környezetvédelmet és a jövő generációk érdekeit is szem előtt tartja.

A fenntartható társadalom az emberek közötti együttműködésen, a társadalmi igazságosságon és a társadalmi felelősségvállaláson alapul.

  • Szociális igazságosság: társadalmi rendszer, amelyben minden embernek azonos jogai és lehetőségei vannak, és amelyek nem károsítják az emberi egészséget.
  • Társadalmi felelősségvállalás: intézkedések, amelyek lehetővé teszik a vállalkozásoknak és az intézményeknek, hogy támogassák a környezetvédelmet és a társadalmi fejlődést.
  • Egészségügy és oktatás: szolgáltatások, amelyek biztosítják az emberek egészségét és jólétét, valamint a lehetőséget az oktatásra és az élethosszig tartó tanulásra.
  • Társadalmi együttműködés: társadalmi szerveződések és kezdeményezések, amelyek az együttműködésen és az önkéntességen alapulnak, céljuk a környezetvédelem és a társadalmi fejlődés előmozdítása.

G – mint Government, azaz Gazdaság

A fenntartható gazdaság azt jelenti, hogy az anyagi javak és szolgáltatások előállítása, elosztása és felhasználása megfelel a jelen szükségleteinek, de nem károsítja a jövő generációk lehetőségeit a saját szükségleteik kielégítésére.

A „gazdaságot” vállalatok esetében a gazdálkodással, vállalatirányítással azonosítjuk.

  • Fenntartható termelés: termelési folyamatok, amelyek csökkentik a környezeti hatásokat és minimalizálják a hulladékot, valamint az erőforrások hatékony felhasználását teszik lehetővé.
  • Fenntartható fogyasztás: fogyasztási szokások, amelyek támogatják a tudatos vásárlást és a hulladékcsökkentést.
  • Körforgás, újrahasznosítás: folyamatok, melyek támogatják, hogy az előállított termékeink újrahasznosíthatók legyenek, valamint arra, hogy a felhasznált alapanyagok és csomagolóanyagok újrahasznosított vagy környezetbarát összetevőkből készüljenek.
  • Hulladékgazdálkodás: viselkedési norma, mert mindenki termel hulladékot! Kérdés, hogy mennyit és hogyan szabadul meg tőle. Számos jó példa vesz bennünket körül arra vonatkozóan, hogyan lehet ezt a környeztünk károsítása nélkül megvalósítani.

Fenntarthatósági Stratégia

Minden vállalatnak saját Fenntarthatósági Stratégiát kell alkotnia!

Mi hogyan csináljuk?

Saját módszertannal, következetesen, nagy odaadással illesztjük rá a vállalat aktuális működésére. Fontosnak tartjuk, hogy a végeredmény illeszkedjen a már kialakult vállalati kultúrába, mert a túl nagy változás nem lesz fenntartható.

Az új stratégiát nem csak kialakítani kell, hanem életben tartani, működtetni, és ez csak úgy biztosítható, ha a változás mikéntjét is részletesen megtervezzük, majd következetesen végrehajtjuk.

A bevezetés módszertana

  1. Jelenlegi helyzet: Egy audit keretében azonosítjuk a leginkább érintett területeket és azokat a kihívásokat, amelyekkel pozitív hatások érhetők el.
  2. Célok meghatározása: A céloknak összhangban kell lennie a vállalat értékeivel és azokkal a vállalásokkal amivel a vállalat a környezetre gyakorolt hatását felügyelni tudja.
  3. Cselekvési terv: Intézkedések listája, amely magában foglalja a szükséges forrásokat, felelősöket és határidőket, valamint az erőforrások és eredmények nyomon követését.
  4. Kommunikáció: Fontos a kommunikáció az érintett felekkel és a nyilvánossággal. Ez növeli a vállalat hitelességét, vonzóbbá teszi a szervezetet.
  5. Nyomon követés: A cselekvési terv rendszeres értékelése. Ha szükséges, a tervet módosítani kell az új információk és kihívásoknak megfelelően.